Truth and trust in communication : experiments on the effect of a competitive context


Rode, Julian


[img]
Vorschau
PDF
dp08_04.pdf - Veröffentlichte Version

Download (218kB)

URL: http://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/2307
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-23074
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2008
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Rechtswissenschaft und Volkswirtschaftslehre > Sonstige - Fakultät für Rechtswissenschaft und Volkswirtschaftslehre
MADOC-Schriftenreihe: Sonderforschungsbereich 504 > Rationalitätskonzepte, Entscheidungsverhalten und ökonomische Modellierung (Laufzeit 1997 - 2008)
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: D01 D8 Z13 ,
Normierte Schlagwörter (SWD): Kommunikation , Informationsverhalten , Wettbewerb , Spieltheorie , Test
Freie Schlagwörter (Englisch): experimental economics , truth telling , trust , asymmetric information , context effects , competition , automatic information processing
Abstract: The paper employs laboratory experimentation to study the effect of competition on truth telling and trust in communication. A sequence of either competitive or cooperative interactions preceded an experimental communication game. In the game, informed advisors sent a recommendation to decision-makers who faced uncertainty about the consequences of their choice. While many advisors told the truth against their monetary self-interest, the propensity to tell the truth was unaffected by the contextual priming. In contrast, decision-makers trusted significantly less in a competitive context. The effect was strongest when they faced full uncertainty. The paper relates this result to psychological and neuro-economic findings on automatic information processing. The data of this study were largely in line with Subjective Equilibrium Analysis (Kalai and Lehrer, 1995).
Zusätzliche Informationen:

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




+ Zitationsbeispiel und Export

Rode, Julian (2008) Truth and trust in communication : experiments on the effect of a competitive context. [Arbeitspapier]
[img]
Vorschau



+ Suche Autoren in

BASE: Rode, Julian

Google Scholar: Rode, Julian

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detailierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen