The effect of compulsory schooling on health-evidence from biomarkers


Jürges, Hendrik ; Kruk, Eberhard ; Reinhold, Steffen


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URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/2375
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-23756
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2009
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: MEA discussion papers
Band: 183
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Rechtswissenschaft und Volkswirtschaftslehre > Sonstige - Fakultät für Rechtswissenschaft und Volkswirtschaftslehre
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen des MEA (Mannheim Research Institute For the Economics of Aging) > MEA Discussion Papers
Fachgebiet: 300 Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
Fachklassifikation: JEL: I20 I12 ,
Normierte Schlagwörter (SWD): Großbritannien , Gesundheitsverhalten , Gesundheitsvorsorge , Bildungsniveau , Biomarker
Freie Schlagwörter (Englisch): Health, Compulsory schooling , Biomarkers , Regression discontinuity
Abstract: Using data from the Health Survey for England and the English Longitudinal Study on Ageing, we estimate the causal effect of schooling on health. Identification comes from two nation wide increases in British compulsory school leaving age in 1947 and 1973, respectively. Our study complements earlier studies exploiting compulsory schooling laws as source of exogenous variation in schooling by using biomarkers as measures of health outcomes in addition to self-reported measures. We find a strong positive correlation between education and health, both self-rated and measured by blood fibrinogen and C-reactive protein levels. However, we find ambiguous causal effects of schooling on women's self-rated health and insignificant causal effects of schooling on men's self-rated health and biomarker levels in both sexes.
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Jürges, Hendrik und Kruk, Eberhard und Reinhold, Steffen (2009) The effect of compulsory schooling on health-evidence from biomarkers. Mannheim [Arbeitspapier]
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