Rage against the machines : how subjects learn to play against computers


Dürsch, Peter ; Kolb, Albert ; Oechssler, Jörg ; Schipper, Burkhard


[img]
Vorschau
PDF
dp05_36.pdf - Veröffentlichte Version

Download (892kB)

URL: http://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/2625
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-26259
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2005
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Rechtswissenschaft und Volkswirtschaftslehre > Sonstige - Fakultät für Rechtswissenschaft und Volkswirtschaftslehre
MADOC-Schriftenreihe: Sonderforschungsbereich 504 > Rationalitätskonzepte, Entscheidungsverhalten und ökonomische Modellierung (Laufzeit 1997 - 2008)
Fachgebiet: 300 Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
Fachklassifikation: JEL: C72 D43 C92 C91 L13 ,
Normierte Schlagwörter (SWD): Planspiel , Lernen , Dyopol , Videospiel , Nichtkooperatives Spiel , Theorie , Test
Freie Schlagwörter (Englisch): learning , fictitious play , imitation , reinforcement , trial & error , strategic teaching , Cournot duopoly , experiments , internet
Abstract: We use an experiment to explore how subjects learn to play against computers which are programmed to follow one of a number of standard learning algorithms. The learning theories are (unbeknown to subjects) a best response process, fictitious play, imitation, reinforcement learning, and a trial & error process. We test whether subjects try to influence those algorithms to their advantage in a forward-looking way (strategic teaching). We find that strategic teaching occurs frequently and that all learning algorithms are subject to exploitation with the notable exception of imitation. The experiment was conducted, both, on the internet and in the usual laboratory setting. We find some systematic differences, which however can be traced to the different incentives structures rather than the experimental environment.
Zusätzliche Informationen:

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




+ Zitationsbeispiel und Export

Dürsch, Peter und Kolb, Albert und Oechssler, Jörg und Schipper, Burkhard (2005) Rage against the machines : how subjects learn to play against computers. [Arbeitspapier]
[img]
Vorschau



+ Suche Autoren in

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detailierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen