Communicating asset risk : how the format of historic volatility information affects risk perception and investment decisions


Siebenmorgen, Niklas ; Weber, Elke U. ; Weber, Martin


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URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/2823
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-28233
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2000
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Rationalitätskonzepte, Entscheidungsverhalten und ökonomische Modellierung
Band: 00-38
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Rechtswissenschaft und Volkswirtschaftslehre > Sonstige - Fakultät für Rechtswissenschaft und Volkswirtschaftslehre
MADOC-Schriftenreihe: Sonderforschungsbereich 504 > Rationalitätskonzepte, Entscheidungsverhalten und ökonomische Modellierung (Laufzeit 1997 - 2008)
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Normierte Schlagwörter (SWD): Deutschland , USA , Investitionspolitik , Portfoliomanagement , Risiko , Volatilität , Wahrnehmung , Bias
Freie Schlagwörter (Englisch): Risk perception , volatility forecasts , portfolio decisions , behavioral finance
Abstract: An experiment examined the effect that the type and presentation format of information about investment options have on expectations held by investors about asset risk, returns, and volatility. Some respondents were provided with the names of investment options in addition to historical (1987-97) volatility data, and some were not. Historical volatility was presented either as a bar graph of returns per year or as a continuous density distribution of returns over the 10-year period. Risk and volatility perceptions both varied significantly as a function of type and format of information, but in different ways. Biases in risk perception, but not in volatility forecasts, affected portfolio decisions.
Zusätzliche Informationen:

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




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Siebenmorgen, Niklas und Weber, Elke U. und Weber, Martin (2000) Communicating asset risk : how the format of historic volatility information affects risk perception and investment decisions. Mannheim [Arbeitspapier]
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