School entrance recommendation : a question of age or development?


Horstschräer, Julia ; Mühler, Grit


[img]
Vorschau
PDF
dp10047.pdf - Veröffentlichte Version

Download (302kB)

URL: http://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/2977
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-29776
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2010
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Sonstige Einrichtungen > Zentrum für Europ. Wirtschaftsforschung (ZEW)
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen des ZEW (Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) > ZEW Discussion Papers
Fachgebiet: 370 Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Fachklassifikation: JEL: J13 I21 I38 ,
Normierte Schlagwörter (SWD): Deutschland , Schulrecht , Kind , Persönlichkeitspsychologie , Bildungsverhalten , Altersgruppe
Freie Schlagwörter (Englisch): child development, school entrance, school recommendation, relative age
Abstract: According to school entry regulations in most countries, the composition of school entrance cohorts is determined by a fixed cutoff date. This procedure creates inter-cohort differences in age and development which can severely influence educational trajectories. Developmental examinations at school entry might be an instrument to mitigate these differences by delaying school entry for children with developmental impairments. Using data on the compulsory school entrance screening in the German federal state of Brandenburg, this paper shows that age and developmental status are the major influencing factors for a child's probability to receive a school recommendation. Younger children and children with impairments in cognitive, socio-emotional and motor development as well as health are less likely to be recommended. Delaying school entry allows them to improve, although their developmental status remains below average. School entrance examinations thus allow for some harmonization of school cohorts with respect to age and developmental differences.
Zusätzliche Informationen:

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




+ Zitationsbeispiel und Export

Horstschräer, Julia und Mühler, Grit (2010) School entrance recommendation : a question of age or development? [Arbeitspapier]
[img]
Vorschau



+ Suche Autoren in

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detailierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen