Effects of age at school entry (ASE) on the development of non-cognitive skills : evidence from psychometric data


Mühlenweg, Andrea M. ; Blomeyer, Dorothea ; Laucht, Manfred


[img]
Vorschau
PDF
dp11017.pdf - Veröffentlichte Version

Download (128kB)

URL: http://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/3145
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-31453
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2011
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Sonstige Einrichtungen > Zentrum für Europ. Wirtschaftsforschung (ZEW)
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen des ZEW (Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) > ZEW Discussion Papers
Fachgebiet: 370 Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Fachklassifikation: JEL: I21 I28 J24 ,
Normierte Schlagwörter (SWD): Einschulungsalter , Persönlichkeitsentwicklung , Kognitive Kompetenz , Fähigkeit
Freie Schlagwörter (Deutsch): nicht-kognitive Fähigkeit
Freie Schlagwörter (Englisch): education , identification , instrumental variables , age at school entry (ASE)
Abstract: We identify effects of age at school entry (ASE) on the development of child temperament. Our analysis is based on psychometric measures from a longitudinal cohort study of children in the Rhine-Neckar region in central Germany. In children with a higher ASE due to a birthday late in the year, we find more favorable outcomes with respect to several temperamental dimensions: These children are more persistent and less often hyperactive. The findings are robust if we control for the respective temperamental dimension before entering school. We also show that the ASE effect on persistence is stable over time by comparing the children at age eight and age eleven, after the children have entered Germany’s segregated secondary-school tracks. At age eleven, we additionally find significant ASE effects on adaptability to change. Overall, the results point to a high degree of malleability in the considered non-cognitive skills after school entrance.
Zusätzliche Informationen:

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




+ Zitationsbeispiel und Export

Mühlenweg, Andrea M. und Blomeyer, Dorothea und Laucht, Manfred (2011) Effects of age at school entry (ASE) on the development of non-cognitive skills : evidence from psychometric data. [Arbeitspapier]
[img]
Vorschau



+ Suche Autoren in

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detailierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen