Organizational Change, New Information and Communication Technologies and the Demand for Labor in Services


Falk, Martin


[img]
Vorschau
PDF
dp0125.pdf - Veröffentlichte Version

Download (269kB)

URL: http://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/490
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-4902
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2001
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Sonstige Einrichtungen > Zentrum für Europ. Wirtschaftsforschung (ZEW)
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen des ZEW (Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) > ZEW Discussion Papers
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: O33 J23 ,
Normierte Schlagwörter (SWD): Deutschland , Informationstechnik , Kommunikationstechnik , Fertigkeit
Abstract: Between 1993 and 1995, the majority of German firms in services introduced new organizational practices (OC), in particular total quality management systems, certified ISO 9000, lean administration, flatter hierarchies, delegation of authority and ICT-enabled organizational changes). This paper analyzes the impact of organizational change as well as the impact of the introduction of information and communication technology (ICT) on actual labor demand as well as on employment expectations. The focus of attention is also directed to potential endogeneity of OC using treatment effect models as well as multivariate probit models. The empirical results suggest that OC has a positive effect on actual employment growth given output and factor price changes. Furthermore, we find that organizational change has a positive impact on expected employment for all skill groups except for unskilled labor. New ICT and the share of training expenditures are primary forces behind OC. Finally, employment effects are robust to endogeneity of organizational change.
Zusätzliche Informationen:

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsibliothek Mannheim bereitgestellt.




+ Zitationsbeispiel und Export

Falk, Martin (2001) Organizational Change, New Information and Communication Technologies and the Demand for Labor in Services. [Arbeitspapier]
[img]
Vorschau



+ Suche Autoren in

BASE: Falk, Martin

Google Scholar: Falk, Martin

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detailierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen