A Comparison of Routing Strategies for Vehicular Ad Hoc Networks


Füßler, Holger ; Mauve, Martin ; Hartenstein, Hannes ; Käsemann, Michael ; Vollmer, Dieter


[img]
Vorschau
PDF
Fuessler2002b.pdf - Veröffentlichte Version

Download (154kB)

URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/740
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-7404
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2002
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Technical reports
Band: 02-003
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Wirtschaftsinformatik und Wirtschaftsmathematik > Sonstige - Fakultät für Mathematik und Informatik
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen der Fakultät für Mathematik und Informatik > Institut für Informatik > Technical Reports
Fachgebiet: 004 Informatik
Normierte Schlagwörter (SWD): Ad-hoc-Netz , Routing
Freie Schlagwörter (Englisch): ad-hoc routing , position
Abstract: On this paper we investigate the use of ad-hoc routing algorithms for the exchange of data between vehicles. There are two main aspects that are of interest in this context: the specific characteristics of ad-hoc networks formed by vehicles and the applicability of existing ad-hoc routing schemes to networks that display these characteristics. In order to address both aspects we generate realistic vehicular movement patterns of highway traffic scenarios using a well validated traffic simulation tool. Based on these patterns we show that the characteristics of vehicular ad-hoc networks are quite different from the frequently used random waypoint model. We then proceed to evaluate the performance of a reactive ad-hoc routing protocol (DSR) and of a position-based approach (greedy forwarding as done in GPSR) in combination with a simple reactive location service. Our analysis suggests that for vehicular networks where communication spans more than 2 or 3 hops position-! based ad-hoc routing has significant advantages over reactive non-position-based approaches both in the number of successfully delivered packets and in routing overhead.
Zusätzliche Informationen:

Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




+ Zitationsbeispiel und Export

Füßler, Holger und Mauve, Martin und Hartenstein, Hannes und Käsemann, Michael und Vollmer, Dieter (2002) A Comparison of Routing Strategies for Vehicular Ad Hoc Networks. Mannheim [Arbeitspapier]
[img]
Vorschau



+ Suche Autoren in

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detailierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen