The Interactive Lecture: A new Teaching Paradigm based on Ubiquitous Computing


Scheele, Nicolai ; Mauve, Martin ; Effelsberg, Wolfgang ; Wessels, Anja ; Fries, Stefan


[img]
Vorschau
PDF
TR-02-006.pdf - Veröffentlichte Version

Download (326kB)

URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/742
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-7424
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2002
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Technical report
Band: 02-006
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Wirtschaftsinformatik und Wirtschaftsmathematik > Sonstige - Fakultät für Mathematik und Informatik
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen der Fakultät für Mathematik und Informatik > Institut für Informatik > Technical Reports
Fachgebiet: 004 Informatik
Normierte Schlagwörter (SWD): Ubiquitous computing , Vorlesung , Notepad-Computer
Freie Schlagwörter (Englisch): Ubiquitous Computing , Handheld Computers , Education , Interactive Lecture
Abstract: In this paper we present a new teaching paradigm based on ubiquitous computing, which we call the Interactive Lecture. It specifically supports situations where the interactivity between students and lecturer is usually limited, such as lectures with a large number of students, or teleteaching scenarios. In an Interactive Lecture each student is equipped with a handheld computer. These computers connect to the computer of the lecturer via wireless communication. Interactivity between students and lecturer is then increased by a number of services. Examples for these services are: online-feedback which enables students to give immediate feedback about the lecture (e.g., about its speed and difficulty), or online-quizzes were all students participate in solving problems described by the lecturer. We have developed a first prototype of the software and performed a thorough evaluation during a graduate course. The results of this evaluation indicate that interactivity was increased significantly and that the students were very enthusiastic about participating in Interactive Lectures in the future.
Zusätzliche Informationen:

Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




+ Zitationsbeispiel und Export

Scheele, Nicolai und Mauve, Martin und Effelsberg, Wolfgang und Wessels, Anja und Fries, Stefan (2002) The Interactive Lecture: A new Teaching Paradigm based on Ubiquitous Computing. Mannheim [Arbeitspapier]
[img]
Vorschau



+ Suche Autoren in

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detailierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen