Network effects, Compatibility and the Environment : The Case of Hydrogen Powered Cars


Conrad, Klaus


[img]
Vorschau
PDF
613.pdf - Veröffentlichte Version

Download (309kB)

URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/998
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-9985
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2004
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Discussion papers / Institut für Volkswirtschaftslehre und Statistik ; Department of Economics, Universität Mannheim
Band: 613
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Rechtswissenschaft und Volkswirtschaftslehre > Sonstige - Fakultät für Rechtswissenschaft und Volkswirtschaftslehre
MADOC-Schriftenreihe: Institut für Volkswirtschaftslehre und Statistik > Discussion Papers
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: Q42 L15 L62 L11 ,
Normierte Schlagwörter (SWD): Kraftwagen , Kompatibilität , Innovation , Preisvergleich
Abstract: The paper addresses the problem of entry barriers for a new technology – hydrogen powered cars or cars with fuel cell engines – if the network of its filling stations is missing or thin. We use Hotelling's model of product differentiation to characterize a situation where an incumbent firm produces the old technology, compatible with the existing network of filling stations, and an entrant, who cannot use this network for its products. We assume that the entrant has to invest in remodeling existing filling stations for making them compatible. This, however, raises his costs. In the intertemporal setting of our model, the Hotelling pricing rule for exhaustible resources encourages the entrant to invest in compatibility because the price of gasoline will rise in the long run to the price of the backstop technology - fuel cells. Depending on the cost of compatibility, our model indicates three possible outcomes. Either, the costs of compatibility are too high and governmental support is required. Or the incumbent bears losses in initial periods by waiting for profits in later periods when full compatibility of the network is reached. Or the entrant benefits from the fact that the price of oil reaches the price of the backstop technology (full cells) rather soon.

Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




+ Zitationsbeispiel und Export

Conrad, Klaus (2004) Network effects, Compatibility and the Environment : The Case of Hydrogen Powered Cars. Mannheim [Arbeitspapier]
[img]
Vorschau



+ Suche Autoren in

BASE: Conrad, Klaus

Google Scholar: Conrad, Klaus

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detailierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen