Price Competition and Product Differentiation when Goods have Network Effects


Conrad, Klaus


[img]
Vorschau
PDF
612.pdf - Veröffentlichte Version

Download (188kB)

URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/999
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-9998
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2004
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Discussion Papers / Institut für Volkswirtschaftslehre und Statistik
Band/Volume: 612
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Rechtswissenschaft und Volkswirtschaftslehre > Sonstige - Fakultät für Rechtswissenschaft und Volkswirtschaftslehre
MADOC-Schriftenreihe: Institut für Volkswirtschaftslehre und Statistik > Discussion Papers
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: L62 H23 Q38 L11 ,
Normierte Schlagwörter (SWD): Produktinnovation , Preiswettbewerb , Qualitätswettbewerb , Kraftfahrzeug
Abstract: The objective of our approach is to develop a model which captures horizontal product differentiation under environmental awareness, product innovation under network effects, and price competition whereby environmentally friendly products are costlier to produce. As an example, we refer to automobile producers, offering cars with a gasoline powered engine and one with a natural gas powered engine. The network of petrol stations provide the complementary good. The fulfilled expectation equilibrium could be one with either the firm offering the conventional engine as the only producer, or one with the firm offering the new technology as the only producer, or one where both firms share the market. Which equilibrium will emerge depends on the cost of producing energy efficient engines and on environmental awareness of the consumers. Due to the latter aspect the innovative firm has a chance to enter the market. We use a two stage game in prices and characteristics to analyse the respective market structure. We show that if environmental awareness is strong, the firm with the conventional technology will improve energy efficiency of its product. If the network effect is weak, both firms will be in the market. Prices and profits will decline if the role of the network effect becomes important.




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

BASE: Conrad, Klaus

Google Scholar: Conrad, Klaus

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen