The Power of Primacy: Alphabetic Bias, Investor Recognition, and Market Outcomes


Jacobs, Heiko ; Hillert, Alexander


URL: https://www.business.unsw.edu.au/About-Site/School...
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2013
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Betriebswirtschaftslehre > Internat. Finanzierung (Ruenzi)
Fakultät für Betriebswirtschaftslehre > ABWL u. Finanzwirtschaft, insbes. Bankbetriebslehre (Weber -2017)
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Abstract: Extensive research has revealed that the convention of alphabetical name ordering tends to provide an advantage to those positioned in the beginning of the alphabet. This paper is the first to explore implications of this form of alphabetic bias in the natural setting of financial markets. We reveal empirically that the bias leaves many discernible traces in equilibrium outcomes. For instance and all else equal, stocks with names early in alphabet have 5% to 15% higher trading activity and lower costs of trading. These phenomena are strongest for firms disproportionately traded by individual investors.

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Jacobs, Heiko ; Hillert, Alexander (2013) The Power of Primacy: Alphabetic Bias, Investor Recognition, and Market Outcomes. Mannheim [Arbeitspapier]



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