The impact of role models on women's self-selection in competitive environments


Meier, Kristina ; Niessen-Ruenzi, Alexandra ; Ruenzi, Stefan



DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3087862
URL: https://poseidon01.ssrn.com/delivery.php?ID=362104...
Weitere URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_i...
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2018
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: SSRN Working Paper Series
Ort der Veröffentlichung: Rochester, NY
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Betriebswirtschaftslehre > ABWL u. Corporate Governance (Niessen-Ruenzi 2012-)
Fakultät für Betriebswirtschaftslehre > Internat. Finanzierung (Ruenzi 2009-)
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Abstract: We show that female role models increase women's willingness to compete. As in Niederle and Vesterlund (2007), we find that women are less willing to enter a tournament than men, although there are no gender differences in performance. However, the gender gap in tournament entry disappears if subjects are exposed to a competitive female role model. Results are stronger for the best performing women who seem to be particularly encouraged by female role models. Female role models also mitigate gender stereotype threats and lead to higher self-confidence among women. By contrast, we find that competitive male role models seem to intimidate female subjects and increase the gender gap in tournament entry even further. Our results have implications for the socio-political debate on how the fraction of women in top management positions can be increased.


Soziale NachhaltigkeitSDG 5: GeschlechtergleichheitSDG 8: Menschenwürdige Arbeit und Wirtschaftswachstum


Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Aufruf-Statistik

Aufrufe im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen