Sprachkompetenz und Sprachförderkompetenz frühpädagogischer Fachkräfte


Ofner, Daniela



DOI: https://doi.org/10.1075/dujal.17006.ofn
URL: https://www.researchgate.net/publication/322146216...
Weitere URL: http://www.jbe-platform.com/content/journals/10.10...
Dokumenttyp: Zeitschriftenartikel
Erscheinungsjahr: 2017
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Dutch Journal of Applied Linguistics
Band/Volume: 6
Heft/Issue: 2
Seitenbereich: 247-268
Ort der Veröffentlichung: Amsterdam [u.a.]
Verlag: University Press
ISSN: 2211-7245 , 2211-7253
Sprache der Veröffentlichung: Deutsch
Einrichtung: Philosophische Fakultät > Anglistik I - Anglistische Linguistik (Tracy 1995-2019)
Fachgebiet: 370 Erziehung, Schul- und Bildungswesen
400 Sprache, Linguistik
430 Deutsch
Freie Schlagwörter (Deutsch): Professionalisierung , Sprachförderung , Sprachförderkompetenz , Sprachkompetenz , frühpädagogische Fachkräfte
Freie Schlagwörter (Englisch): professionalization , language intervention , language support competence , language proficiency , educators
Abstract: Studies have shown positive relationships between teachers’ language proficiency and children’s language development as well as between educators language related knowledge and skills (language support competence) and children’s language development. This study is the first to investigate the relation between language proficiency and language support competences for the professional group of educators. It is hypothesized that language support competence increases with language proficiency in L1. In a cross-sectional study language-related knowledge, pedagogic skills and language proficiency of 42 educators in Germany were assessed with standardized tests. Correlation and regression analyses revealed a positive relationship between knowledge, language proficiency and educational factors, whereas pedagogic skills were explained to some extent by knowledge and the amount of professional education, but not by language proficiency. Results are discussed with respect to language support practices in early childhood education and current efforts to qualify educators lacking explicit linguistic knowledge and pedagogic skills for this task.
Übersetzter Titel: Early childhood educators' language poficiency and language training competence (Englisch)




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Aufruf-Statistik

Aufrufe im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen